leiasabzavari leiasabzavari .

leiasabzavari

درباره الکترو صنعت پارسه

درباره الکترو صنعت پارسه

تعمیرات تخصصی الکترونیک صنعتی ( تعمیر اینورتر درایو ، تعمیر سافت استارتر ، تعمیر تجهیزات اتوماسیون صنعتی و... )

الکترو صنعت پارسه با سالها تجربه و با همت و هم فکری تعدادی از مهندسین و کارشناسان باسابقه و مجرب در رشته های الکترونیک و برق و صنایع وارد بازار کار و تعمیرات تخصصی انواع بردهای الکترونیکی از جمله تعمیر اینورتر درایو ، سافت استارتر و تعمیرات تجهیزات اتوماسیون صنعتی شده است.

هدف و انگیزه اصلی در راه اندازی این مجموعه تلاش مستمر در راه ساختن و آبادانی میهن عزیزمان و بی نیازی کشورمان در زمینه تعمیرات و خدمات رسانی به صنعت بود است .

در همین راستا تکنسینهای فعال در الکترو صنعت پارسه با بهره گیری از نیروهای تحصیل کرده و مستعد در عرصه تعمیرات اینورتر درایو های AC - DC - SERVO ، تعمیر سافت استارت،تجهیزات اتماسیون صنعتی،PLC،HMI،تعمیر ایسیو و یونیت کنترولرها،تجهیزات مدرن صنعتی،برد لوازم پزشکی،لوازم خانگی در کشورعزیزمان نمودند.

همچنین الکترو صنعت پارسه در زمینه مشاوره و راه اندازی تجهیزات صنعتی فعالیت مستمری داشته و دارد.

سعی و تلاش مدیریت الکترو صنعت پارسه افزایش بهره وری همراه با توسعه امکــــــانات سخـــت افزاری و نرم افزاری در شرکت و نیز انجام اصولی و کارشناسی کلیه پروژه ها با استفاده از امکانات و دانش نیروهای متخصص بوده است .

همچنین مجموعه ما اماده عقد قرارداد با شرکتها - سازمانها و کارخانجات جهت امور گارانتی تامین و نگهداری محصولات تولیدی و وارداتی میباشد.

تعمیرات تخصصی در مجموعه الکترو صنعت پارسه :

تعمیرات اینورتر های صنعتی / سافت استارتر / کنترل دما / ایسیو و یونیتهای کنترل

  • اینورتر های AC                                 
  • اینورترهای DC
  • سروو درایوها
  • سافت استارتر ها
  • کنترل کننده های دما
  • ایسیو و مانیتورهای ماشیهای سنگین و راهسازی

تعمیرات درایو های صنعتی شامل موارد زیر میباشد :

  • تعمیر مدار قدرت
  • تعمیر مدار سوئیچینگ ( تغذیه )
  • تعمیر مدار DC BUS
  • تعمیر مدار گیت درایو IGBT
  • تعمیر مدار گیت درایو تریستور
  • تست و تعویض پل دیود و IGBT
  • تعمیر بانک خازنی
  • تعمیر مدار CPU
  • تعمیر  کارت های I/O
  • تعمیر کی پد و نمایشگر
  • رفع انواع خطاهای سخت افزاری و نرم افزاری
  • تعمیرات اینورتر

تعمیرات سافت استارتر شامل موارد زیر میباشد : ( تعمیر سافت استارت )

  • تعمیر مدار سوئیچینگ ( تغذیه )
  • تعمیر مدار گیت درایو تریستور
  • تعمیر مدار بای پس
  • تعمیر مدار I/O
  • تست و تعویض تریستور
  • تعمیر CPU
  • تعویض رله های بای پس
  • تعمیر کی پد و نمایشگر
  • رفع انواع خطاهای سخت افزاری و نرم افزاری

تعمیرات کنترل دما شامل موارد زیر میباشد :

  • تعمیر مدار سوئیچینگ ( تغذیه )
  • تست رله ها
  • تست سنسور و عملکرد کنترلر
  • تعمیر کی پد و نمایشگر
  • رفع انواع خطاهای سخت افزاری و نرم افزاری

تعمیرات ایسیو و مانیتور های خودروهای سنگین و راهسازی : ( تعمیر ایسیو )

تعمیرات مدارهای الکترونیکی انواع ماشینهای راهسازی ، اتوبوس ، تریلر ، کامیون  جرثقیل و ... تمامی برندهای موجود

  • تعمیر یونیت کنترل موتور
  • تعمیر یونیت کنترل گیربکس
  • تعمیر یونیت مدیریت ترمز
  • تعمیر یونیت  سیستم تعلیق
  • تعمیر یونیت تولید باد
  • تعمیر یونیت سیستم هشدار
  • تعمیر یونیت فلاشر
  • تعمیر یونیت کنترل آلاینده های خروجی
  • تعمیر یونیت کنترل تجهیزات اتاق
  • تعمیر مدار کولر و تهویه مطبوع
  • تعمیر یونیت ریتاردر
  • تعمیر مانیتور
  • تعمیر کیلومتر
  • برنامه ریزی و تغییر پارامتری

 

امکان تعمیر بردهای در مجموعه الکترو صنعت پارسه به شرح زیر میباشد : ( تعمیرات اینورتر )

تعمیرات تخصصی اینورتر درایوهای AC - DC - SERVO در کیلوات مختلف ( تعمیرات اینورتر )

تعمیرات تخصصی سافت استارتر ها در کیلوات های مختلف ( تعمیر سافت استارت )

تعمیرات تخصصی انواع تجهیزات اتماسیون صنعتی ( HMI-plc و ... )

تعمیرات تخصصی انواع کنترل دما ها

تعمیرات تخصصی انواع بردهای صنعتی ( سویچینگ-منابع تغذیه و... ) ( تعمیرات درایو )

تعمیرات تخصصی تجهیزات ابزار دقیق

تعمیر تخصصی انواع یونیت کنترلرها - ecu خودروها و ماشین الات راهسازی – سنگین – خودروهای وارداتی و ایرانی

تعمیرات انواع بردهای الکترونیکی خودرو و ماشین الات صنعتی

تعمیر تخصصی انواع بردهای الکترونیکی لوازم خانگی

تعمیر تخصصی انواع بردهای صنعتی (cnc و ... )

تعمیر تخصصی اینورترهای جوش رکتیفایر

تعمیر تخصصی بردهای لوازم پزشکی

تعمیر تخصصی انواع سوِیچینگ

مهندسی معکوس طراحی ساخت و کپی مدارات الکترونیکی

و ...

برندهای اینورتر ( تعمیرات اینورتر ) ، سافت استارترها ( تعمیر سافت استارت ) و کنترل دماهای صنعتی:

کنترل تکنیک Control Techniques - امرسون Emerson - دلتا Delta - ال اس LS - کب KEB - ای بی بی ABB - پارکر Parker - یوروترم Eurotherm - یاسکاوا Yaskawa - امرن Omron - اشنایدر Schneider Electric - زیمنس Siemens - دانفوس Danfoss - امترون Emotron - تله مکانیک Telemecanique - وکن Vacon - الین Elin - سانفار Sunfar - جفران Gefran - پاترن Powtran - لنزه Lenze - بامولر Baumueller - سانترنو Santerno - اینوت Invet - هیتاچی Hitachi - ویچی Veichi - پاناسونیک Panasonic  - میتسوبیشی Mitsubishi - هیوندای Hyundai - تکو Teco - کینکو Kinco - پرتو صنعت - SEW - الن بردلی Allen Bradley - فوجی الکتریک Fuji Electric - وگ Weg - ریچ Rich - ای ایستار iAstar - لوری سومر Leroy somer - پاور الکترونیکس power electronics - بالدور Baldor - فانوک Fanuc - مولر Moeller - اتون Eaton - اوکام Aucom .

برندها های خودروهای سنگین و راهسازی ( تعمیر ایسیو ) :

اسکانیا Scania - ولوو Volvo - بنز Benz - مان MAN -  کاترپیلار Caterpillar - کماتسو Komatsu - هیوندای Hyundai - داف DAF - ایوکو Iveco - هینو Hino - دانگ فنگ Dongfeng - ماک Mack - ایسوزو Isuzu - رنو Reno - دوسان Doosan - کمنز Cummins - هیتاچی Hitachi - کامینز Cummins و...

در صورت داشتن هر گونه سوال ( تعمیرات اینورتر ) با کارشناس فنی تماس حاصل فرمائید : ۰۹۱۲۹۲۱۸۶۸۰ حیدری

اطلاعات تماس بیشتر :

تلفن : 02166386445 ------ 02166857821
همراه : 09129218680 
آدرس سایت منبع : www.e-s-p.ir
ایمیل : workshop.esp.ir@gmail.com
اینستاگرام : heydari_esp
 تلگرام : electrosp@


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۵۲:۵۱ توسط:leiasabzavari موضوع: نظرات (0)

افزایش ورودی گوگل 250 ثانیه ای

همانطور که باید بدانید ورودی گوگل تاثیری بیش از 70 درصد در ارتقا و پیشرفت سئو و افزایش رتبه وب سایت می گذارد.
حتی اگر سایت شما سئو مناسبی نداشته باشد، اما ورودی های آن منظم و دقیق باشد می تواند جایگاه خوبی را در نتایج کسب کند. !

یکی از مهم ترین فاکتور های سئو و افزایش رتبه سایت، بالا رفتن تعداد ورودی های گوگل به صورت کاملا طبیعی است.

یکی دیگر از عوامل مهمی که در کیفیت ورودی گوگل دریافتی وجود دارد کلیک کردن کاربر در سایت بعد از ورود به سایت است.
کلیک صورت گرفته برای سایت بسیار مفید است که باعث هدایت به صفحه ای دیگر از وب سایت شود. این فرایند علاوه بر امتیاز مثبت برای سایت به معنای سئو اصولی و صحیح ورودی گوگل می باشد.

 

چرا ورودی گوگل هدفمند :

ورودی گوگل به کسب کار شما اعتبار می بخشد تا بتوانید با کلمه کلیدی مربوط به تخصص و خدمات خود، بیشتر دیده شوید و در طولانی مدت کلیک بیشتر و در نتیجه منجر به فروش عالی و درخشش سایت در نتایج در میان رقبا، باعث افزایش نرخ ctr سایت می شود.
هوش مصنوعی گوگل بر این باور است وقتی سایتی ورودی گوگل دارد و مثلا در 10 نتیجه اول، کاربران زیادی بر روی آن کلیک می کنند باید سایت جذابی و مفیدی باشد این فرایند به مرور زمان رتبه سایت را بر روی آن کلمه کلیدی افزایش می دهد .

 

تاثیر ورودی گوگل برای وب سایت:

افزایش رتبه ی کلمات کلیدی سایت
ارتقا رتبه الکسا
افزایش میزان طبیعی بودن وب سایت شما در گوگل
کسب رتبه های برتر گوگل در کوتاه ترین زمان ممکن
سرعت ایندکس شدن صفحات سایت
افزایش Page Authority
افزایش Domain Authority
افزایش rank moz

 

دیگر تاثیرات ورودی گوگل زماندار "۸۰ و "۱۵۰ و "۲۰۰ و "۲۵۰ ثانیه ای :

بازدهی بالا و ماندگار این روش
بالا بردن ترافیک هدفمند سایت
بالا بردن رتبه سایت در سرچ گوگل
زمان ماندگاری بیشتر کاربر در سایت
کاهش طبیعی رتبه الکسا و افزایش اعتبار سایت
ارتقا فوری Bounce Rate الکسا
ارتقا فوری Daily Pageviews per Visitor الکسا
ارتقا فوری Daily Time on Site الکسا

 

بیشتر افراد اولین قدمی که برای آنالیز و رتبه سنجی یک وب سایت در نظر میگیرند بررسی رتبه الکسا آن سایت است. این شیوه ی صحیحی است، چون ورودی های گوگل این توانایی را دارند که نمودار ورودی سایت ها را در الکسا به میزان قابل توجهی در کمترین زمان ممکن افزایش دهند. ۹۰ درصد وبمستران از سرویس های ورودی گوگل برای طبیعی جلوه دادن رتبه الکسا وب سایت خود کمک می گیرند.

با سفارش ورودی گوگل در شیک رنک می توانید بازدید های بسیار با کیفیتی برای سایت خود ایجاد نمایید، این فرایند تاثیر بسیار مثبتی در افزایش جایگاه سایت شما در گوگل خواهد داشت.

همین امروز با سرویس های ورودی گوگل شیک رنک شروع کنید .

لینک سفارش : https://www.chicrank.com/google.php

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۳۷:۲۹ توسط:leiasabzavari موضوع: نظرات (0)

آشنایی با ادبیات کودک و تاثیر قصه بر آن

داستان کودکانه


ادبیات کودک عبارت است از تلاشی هنرمندانه در قالب کلام، برای هدایت کودک به سوی رشد ، با زبان و شیوه ای مناسب و درخور فهم او.


در کشور ما به رغم وجود گنجینه های علم و معرفت و داستان‌ها و افسانه های زیبا و آموزنده ، اولیا و مربیان بیشتر وقت خود را به مسائل آموزشی کودکان اختصاص می دهند و دانش آموزان نیز در خانه و مدرسه بیشتر اوقات خود را صرف یادگیری های غیر فعال کرده و بدین ترتیب از سختی و خشکی دروس و اضطراب امتحان و نمره رنج می برند.


در نتیجه اغلب اولیا و مربیان از هدف اصلی تعلیم و تربیت که پرورش انسان های خلاق ، مبتکر و کارآمد است، باز می مانند.


آشنایی با ادبیات کودک و تاثیر قصه بر آن

هدف از ذکر این مطالب آشنایی اولیه با روش های قصه خوانی و قصه گویی برای کودکان دبستانی است که نقش به سزایی در رشد و شکوفایی خلاقیت در کودکان دارد.


ادبیات کودک چیست؟
ادبیات کودکان شامل قصه، شعر، نمایش، افسانه و داستان است. ادبیات کودکان عبارت است از تلاشی هنرمندانه در قالب کلام، برای هدایت کودک به سوی رشد، با زبان و شیوه ای مناسب و درخور فهم او.

به بیانی دیگر، ادبیات عبارت است از چگونگی تعبیر و بیان احساسات، عواطف و افکار به وسیله ی کلمات در اشکال و صورت های گوناگون.

ادبیات، کودک را در همه ی اوقات زندگی پرورش می دهد و باعث مسرت خاطر، وسعت تخیل و قوت تصور او می شود و نیز نیروی ابتکار و ابداع به او می بخشد.

داستان‌ها و اشعاری که کودکان می خوانند و می شنوند اثری عمیق در فکر و روحیه ی آنان می گذارد و ایشان را برای رویارویی با مسائل رشد و معاشرت با دیگران آماده می سازد و نیز در درک و فهم مشکلات زندگی آنان را یاری می کند.

ادبیات کودک، به ویژه در زمینه های زبان آموزی و آموختن کلمات تازه به کودکان، نقش قاطعی دارد.

هدف های برنامه ی ادبیات کودکان در آموزش و پرورش دوره ی ابتدایی
کمک به پرورش قدرت بیان و عواطف و افکار کودکان.
 تقویت و پرورش نیروی تخیل در کودکان.
 تحریک قوه ی ابتکار و ابداع در کودکان.
 ایجاد عشق و علاقه به ادبیات در کودکان.
در تعریف ادبیات کودکان می توان گفت: مجموعه ی نوشته ها، سروده ها و گفتارهایی است که از طرف بزرگسالان جامعه برای استفاده ی خردسالان فراهم می آید، یا خردسالان خود خالق آن هستند.
 رشد اعتماد به نفس کودک و علاقه مند ساختن او به آزادی و عدالت اجتماعی.
 برآورده کردن نیازهای عاطفی کودک و آماده ساختن او برای دریافت پیام های اخلاقی و انسانی و شهروندی خوب بودن.

آشنایی با ادبیات کودک و تاثیر قصه بر آن

تأثیر قصه در کودکان
داستان و قصه نقش بسیار مهمی در تکوین شخصیت کودک دارد. از طریق قصه ها و داستان های خوب، کودک به بسیاری از ارزش های اخلاقی پی می برد.

پایداری، شجاعت، نوع دوستی، امیدواری، آزادگی، جوانمردی، طرفداری از حق و حقیقت و استقامت در مقابل زور و ستم ارزش هایی هستند که هسته ی مرکزی بسیاری از قصه ها و داستآن ها را تشکیل می دهند.

پرورش حس زیبایی شناسی در کودک، متوجه ساختن کودک به دنیایی که اطرافش را فرا گرفته، پرورش عادات مفید در کودک، تشویق حس استقلال طلبی و خلاقیت کودک هدف های اصلی طرح قصه های خوب برای کودکان است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۴۲:۳۵ توسط:leiasabzavari موضوع: نظرات (0)

تاثیر آلودگی صوتی بر یادگیری کودکان

قصه صوتی


در دنیای پرسروصدای امروز بی‌شک همه ما به نوعی با آلودگی صوتی مواجه بوده‌ایم و گاهی ماندن در مکان‌های پرسروصدا روانمان را به هم ریخته است، اما در این میان شاید تحمل صداهای زیاد، برای کودکان دشوارتر باشد. برای آشنایی بیشتر با مضرات آلودگی صوتی از دکتر کتایون رازجویان، روان‌پزشک کودکان و نوجوانان و عضو هیات علمی دانشگاه، خواستیم پاسخگوی سوالاتمان باشند.


تاثیر آلودگی صوتی بر یادگیری کودکان
۱- اینکه می‌گویند آلودگی صوتی در یادگیری کودکان اثر منفی می‌گذارد صحت دارد؟


بله، چون صدای بلند باعث می‌شود تمرکز در کودکان پایین بیاید و فشار روانی زیادی را تحمل کنند. به همین دلیل هم درصد یادگیری در آنها پایین می‌آید. در هر حال کودکانی که در معرض صداهای بلند محیط قرار دارند، آهسته‌تر از همسالان خود مطالب را یاد می‌گیرند و یادگیری و حافظه بلندمدت آنها تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. از طرفی، میزان هورمون‌های استرس در آنها افزایش می‌یابد. از آنجایی که استرس نقش مهمی در بیمار شدن افراد دارد، می‌توان گفت آلودگی صوتی نیز می‌تواند باعث بیماری شود.

تاثیر آلودگی صوتی بر یادگیری کودکان۲- سروصدای زیاد در محیط خانه چقدر مخرب است و روی سلامت افراد تاثیر دارد؟

سوال خوبی پرسیدید. قطعا سروصدای زیاد در خانه نیز اثر مخرب خود را خواهد گذاشت. مثلا، نیازی نیست وقتی کسی تلویزیون را تماشا نمی‌کند، آن را روشن کنیم. بعضی از افراد عادت دارند با استفاده از وسایل غیرضروری سروصدا ایجاد کنند. مثلا تلویزیون یا رادیو را از صبح تا شب روشن می‌گذارند که این خود یکی از عوامل تهدید‌کننده تمرکز و ایجاد استرس است. کودکانی که در این خانه‌های پرسروصدا زندگی می‌کنند، از این آلودگی‌های صوتی رنج می‌برند و رشد شناختی‌شان محدود می‌شود و مهارت صحبت کردن آنها کاهش می‌یابد. از طرفی، اضطراب زیاد آنها باعث می‌شود انعطاف‌پذیر نباشند.


۳- گوش دادن به موسیقی بلند، به‌خصوص با هدفون، می‌تواند یکی از عوامل کم‌شنوایی باشد؟

بله، صددرصد، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و با استفاده از هدفون نه‌تنها لذت‌بخش نیست بلکه به مرور زمان روی گوش و شنوایی هم اثر مخرب می‌گذارد و باعث پرخاشگری و استرس می‌شود، بنابراین توصیه می‌کنم کودکان و نوجوانان با صدای بلند حداقل از طریق هدفون موسیقی گوش نکنند.

۴- چه پیشنهادی برای مقابله با آلودگی صوتی و پیشگیری از این موضوع دارید؟

بهتر است وقتی می‌خواهیم خانه‌ای را برای سکونت انتخاب کنیم. دقت کنیم که نزدیک فرودگاه، کارخانجات، مدرسه و… نباشد، در غیراین صورت در آینده باید سروصدای زیادی را تحمل کنیم. دیگر اینکه می‌توانیم ازپنجره‌های دوجداره استفاده کنیم تا از این راه از شدت صدای بیرون بکاهیم. این پنجره‌ها هم از سروصدای ماشین‌ها و هم از ورود گرما و سرما به خانه جلوگیری می‌کنند. نکته دیگری که باید رعایت کنیم خاموش کردن تلویزیون است زیرا روشن بودن دائمی تلویزیون می‌تواند استرس‌زا باشد، بنابراین در صورتی که تلویزیون تماشا نمی‌کنیم بهتر است آن را خاموش کنیم.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۲۹:۳۸ توسط:leiasabzavari موضوع: نظرات (0)

بهترین قصه های کودکانه، دارای چه خصوصیاتی هستند؟

شهرزاد: یک روانشناس معتقد است، بهترین قصه‌ کودکانه ها قصه‌هایی هستند که پایان مثبت و سازنده داشته باشند.

 

 

 

دکتر مریم رئوفی با اشاره به نقش و اهمیت قصه بر شکل‌گیری شخصیت کودکان، اظهار کرد: به نظر می‌رسد قصه‌گویی از طریق بیان بر روی ساختار روانی و باور فکری فرد اثرات مثبت و سازنده دارد.

 

وی گفت: کودک از طریق یادگیری غیرمستقیم و از طریق تحلیل‌های خود می‌تواند باورهای خود را تغییر دهد و به یک باور مثبت در مورد مدنظر دست یابد.

 

رئوفی در ادامه گفت: قصه از این جهت می‌تواند نقش موثری در پرورش شخصیت کودک داشته باشد که کودک خود را به جای قهرمان قصه می‌گذارد و او سعی می‌کند از طریق همانندسازی با قهرمان داستان، ناتوانی، حقارت و احساس ضعف را از خود دور کند.

 

این دکترای مشاوره روانشناسی معتقد است: هنگامی که قهرمان داستان پیروز می‌شود کودک احساس پیروزی می‌کند و خود را به جای او می‌گذارد.

 

رئوفی ادامه داد: کودک توان درک مستقیم مسائل را ندارد و از این جهت نمی‌توان مسائل را به طور مستقیم با او در میان گذاشت، این در حالیست که از طریق قصه به طور غیر مستقیم جایگاه و موقعیت شخصیت‌های داستان را درک می‌کند.

 

وی سپس با بیان اینکه قصه می‌تواند در برقراری رابطه عاطفی بین کودک و والدین اثرگذار باشد، تأکید کرد: از این حیث قصه می‌تواند نقش موثری در بهبود رابطه کودک با والدینش داشته باشد.

 

رئوفی گفت: قدرت جاندارپنداری کودکان به حدی است که آنها در دنیای تخیلی برای حیوانات شخصیت قائل می‌شوند.

 

این دکترای مشاوره روانشناسی سپس در مورد ویژگی‌های قصه خوب سخن گفت و تصریح کرد: والدین هنگام خرید کتاب برای کودکان باید به گروه سنی درج شده بر روی کتاب توجه کافی داشته باشند و کتاب متناسب با سن کودک را برای او انتخاب کنند.

 

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: برای کودکان رده سنی 2 تا 4 ساله کتاب مصور خریداری کنند، چرا که تصاویر در این رده سنی پیام آور مطالب هستند و کودک توان درک آنها را دارد.

 

رئوفی گفت: در رده سنی زیر دو سال کتاب‌های پارچه‌ای و پلاستیکی بهترین انواع کتاب‌ها برای کودکان هستند.

 

این دکترای مشاوره روانشناسی ادامه داد: هرچه سن کودک بیشتر می‌شود تصاویر آن باید کمتر و ماهیت داستان قوی‌تر شود.

 

وی سپس در خصوص ویژگی‌های قصه خوب سخن گفت و ادامه داد: قصه خوب قصه‌ای است که پایان مثبت و سازنده داشته باشد.

 

رئوفی ادامه داد: قصه‌هایی برای کودکان مناسبند که از اول تا پایان داستان حاوی یک پیام باشند که کودک بتواند آن را به زندگی خود تعمیم دهد.

 

وی گفت: لالایی‌های دوران نوزادی اولین قصه‌هایی هستند که کودک درکشان می‌کند.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۱۱:۰۲ توسط:leiasabzavari موضوع: نظرات (0)

۱۰ ترفند برای شروعی جذاب و مهیج در داستان‌ نویسی

برای داستان کودکانه نوشتن جمله‌ای که در حال خواندن آن هستید، این توانایی بالقوه را دارد تا نشانه‌ای پایدار از خود در فهم فرهنگی ما به‌جا بگذارد و تمدن را متحول کند. خب، شاید کمی اغراق کرده باشیم. ولی کدام نویسنده در مورد روشی عالی برای شروع یک داستان رویاپردازی نمی‌کند. شروعی که به شکل نمادین در خاطرِ خوانندگان باقی بماند، مانند «مرا اسماعیل بنامید» از رمان وال سفید ملویل، یا جمله‌ای به ماندگاریِ «در آغاز خداوند بهشت و زمین را خلق کرد…» از سفر پیدایش. در نویسندگی هم مانند همه قرارهای تجاری واکنش اولیه مهم است و فرصت دومی در کار نخواهد بود.


 


این مقاله به قلم «جیکوب ام اپل» نوشته شده است. او پزشک، وکیل و پای‌بند به اخلاق‌ِ زیستی است که در نیویورک زندگی می‌کند. از او بیش از ۲۰۰ داستان کوتاه به چاپ رسیده است و جوایز متعددی از جمله جایزه‌ی منتقدین بوستون و جایزه‌ی دانا و … را برده است.

متأسفانه در کارگاه‌های نویسندگی به اولین جملات توجه درخوری نمی‌شود. بیشترِ اهل قلم دوست دارند در جمله یا پاراگراف ابتدایی، ظرافت‌های شخصیت‌سازی یا طرح کلی را نشان بدهند. برخی نیز علاقه به ارائه‌ی یک درس آموزنده در ابتدای داستان دارند. در این میان بیشتر عوامل و سردبیران اگر در جملات ابتدایی تحت تأثیر قرار نگیرند، ادامه‌ی مطلب را نخواهند خواند. از وقتی که فهمیدم آخرین دستورالعمل در دوره‌ی ابتدایی می‌گوید که شروع داستان باید با یک «قلاب» خواننده را به دام بیندارد، من نیز یک جلسه‌ی کامل از کلاس نویسندگی خود را به خط‌های آغازین اختصاص می‌دهم. من به این باور رسیده‌ام که تقدیرِ بیشتر داستان‌ها در پاراگراف‌ ابتدایی رقم می‌خورد و بذرِ موفقیت یا شکست آن‌ها از همان جمله‌ی اول کاشته می‌شود.

به هر جمله‌ی ابتدایی که می‌نویسید به عنوان سنگریزه‌ای نگاه کنید که از سراشیبیِ کوه به پایین می‌لغزد. با افزایش نیرو، شاید سنگ بزرگی در این میان به پایین سرازیر شود و جاده‌ را ببندد. کل نوشته‌ی شما شبیه به این جاده است. جملات ابتدایی مسیر شما تا حد زیادی می‌تواند کیفیت کل مسیر را نشان بدهد. فراموش نکنید کل داستان یا رمان مانند بهمنی که به پایین سرازیر می‌شود، از همان ثانیه‌های ابتدایی‌اش تعریف می‌شود. برای نوشتن داستانی جذاب، باید آن را در مسیر درستی قرار دهید. در این‌جا به ۱۰ روش برای قرار دادن داستان در مسیر درست اشاره می‌کنیم.

 

 


۱. یک حرکت آنی ایجاد کنید

قانونی اساسیِ اول در مورد خط‌های آغازین این است که آنها باید عناصر منحصربه‌فردی که داستان‌تان را می‌سازد، در بر بگیرند. خط‌های ابتدایی باید یک صدای مشخص، یک نقطه نظر، یک طرح ابتدایی و اشاراتی به شخصیت‌پردازی‌ها داشته باشند. در پایان پاراگراف اول ما باید بتوانیم فضا و کشمکش‌ها را بشناسیم. مگر این‌که دلیل خاصی وجود داشته باشد که به واسطه‌ی آن این اطلاعات را دریغ کنیم.

برطرف ساختن این نیازها نباید منجر به سنگین شدن یا ایجاد پیچیدگی در جملات ابتدایی شود. به عنوان مثال به جمله‌ی ابتدایی فلانری اکانر در کتاب «آدم خوب کم پیدا می‌شود» اشاره می‌کنیم: «مادربزرگ هرگز نمی‌خواست به فلوریدا برود». در این‌جا یک صدای مشخص داریم، چیزی غیرصمیمی یا حتی کنایه‌آمیز که اشاره‌ای به مادربزرگ است که لحنی قطعی دارد. ما یک طرح کلی را می‌توانیم ببینیم که همان امتناع از سفرکردن است. و شخصیت‌سازی را نیز در آن می‌توانیم حس کنیم که یک زنِ سالخورده‌ی لجوج یا مصمم است. اگرچه نمی‌توانیم محیط را به طور دقیق تجسم کنیم، ولی به نسبت در ۶ کلمه اطلاعات زیادی به دست آورده‌ایم. این آغاز به ما جهت می‌دهد و این را مدیون حرکت و پویایی‌اش است.

بلافاصله ما با تعدادی سؤالِ بالقوه مواجه می‌شویم. سؤالاتی مانند: چرا مادربزرگ نمی‌خواست به فلوریدا برود؟ به‌جای فلوریدا به کجا می‌خواست برود؟ همراه چه کسی قرار بود به فلوریدا برود؟ شروع موفق، تعدادی سؤال (نه تعداد نامحدودی از سؤالات) ایجاد می‌کند. به عبارتی آن حرکت آنی را به وجود می‌آورد.

۲. در مقابل اشتیاق‌تان برای زود شروع کردن مقاومت کنید

شما نباید وسوسه شوید تا در داستان خود یک‌سره سرِ اصلِ مطلب بروید. مثل شخصیتی که بیدار می‌شود تا این بیدار شدن، شروع مواجهه با روز سرنوشت‌ساز و چالش‌برانگیزش باشد. البته اگر شما قرار باشد دوباره «زیبای خفته» را بنویسید، این شروع اشکالی نخواهد داشت. چون بیدار شدن در ابتدای آن چندان چالش‌برانگیز یا سرنوشت‌ساز نخواهد بود. مهم‌ترین دلیلی که ما داستان را به این شکل می‌نویسیم، این است که ما در تلاشیم تا داستان را به روش خود پیش ببریم. در حالی که باید اجازه بدهیم آن حرکتِ آنی خودبه‌خود توسعه پیدا کند. خیلی بهتر است در این مواقع، فقط با لحظه‌ی اول چالش اصلی داستان شروع کنیم. مثلا اگر بیدار شدن شخصیت اصلی برای حفظ روند داستان یا ایجاد جذابیتی بزرگ ضروری بود، این بیدار شدن باید به شکل ماجرایی از گذشته یا فلش‌بکی که در آینده می‌بینیم، نشان داده شود.

۳. یادتان باشد قلاب‌های کوچک بیشتر از قلاب‌های بزرگ ماهی صید می‌کنند
بعضی نویسندگان تصور می‌کنند هرچه شروع خارق‌العاده و بی‌نظیرتر باشد، شانس بیشتری برای صید خوانندگان دارند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که اگر این قلاب بزرگ در ادامه با داستانی به همین اندازه جذاب همراه نشود، خواننده را مأیوس خواهد کرد. اگر شروع شما با دراماتیک‌ترین و بحرانی‌ترین قسمت داستان‌تان باشد، در ادامه پایین آمدن جذابیت‌اش اتفاقی اجتناب نا‌پذیر خواهد بود. همچنین اگر شروع شما به طرز شگفت‌آوری عجیب یا مغالطه‌آمیز باشد هم در ادامه شانس چندانی برای ادامه‌ی داستان در همین حد از شگفتی نخواهید داشت. همان‌طوری که دوستِ ماهی‌گیر من می‌گوید باید کوچکترین قلاب ممکن را به کار ببرید تا ماهی را به دام بیندازید، وقتی که موفق شدید باید آن را با تمام سرعت در جهت مخالف بکشید.

۴. از کل به جزء بیایید
در سینمای مدرن، معمولا فیلم‌ها با نمای بسته‌ای از یک چیز شروع می‌شوند و رفته‌رفته این تصویر دورتر می‌آید تا تأثیر آن را روشن سازد. این تکنیک برای نوشتن به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر خوانندگان ترجیح می‌دهند که در متن داستان فرود بیایند و کم‌کم بر روی آن تمرکز کنند. شما نیز داستان خود را با این روند آغاز کنید.

۵. همگام با خواننده‌ی خود پیش بروید
یکی از ساده‌ترین تله‌ها این است که نوشته‌ی خود را همراه با به وجود آوردن نوعی سردرگمی برای خواننده شروع کنید. سپس با ارائه‌ی اطلاعات بعدی در ادامه‌ی داستان این ترفند خود را کامل کنید. البته مشکل در این‌جا، آن دسته از خوانندگانی هستند که با سردرگمی در ابتدا، تا انتهای داستان در این حس باقی می‌مانند. این به آن معنی نیست که جملات ابتدایی شما هرگز نباید نیاز به اطلاعات بعدی داشته باشد. بلکه نکته‌ی مهم این است که شروع داستانِ شما چه با اطلاعات بعدی که خواننده به دست می‌آورد یا حتی بدون آن هم، برایش بامعنا باشد.

 

 


۶. با یک معمای کوچک آغاز کنید

اگر شما نمی‌خواهید در اول داستان از ایجاد حس سردرگمی استفاده کنید، طرحِ یک معما برای خوانندگان می‌تواند بسیار مؤثر باشد. مخصوصا اگر این معما برای راویِ داستان هم وجود داشته باشد. این کار می‌تواند فورا راوی و خواننده را شریک جرم کند. یک سؤال بی پاسخ می‌تواند حتی کل داستان را نیز در بر بگیرد. مثل وقتی که دیوید کاپرفیلد رمان چارلز دیکنز می‌پرسد: «نمی‌دانم من قهرمان زندگی خود خواهم بود یا دیگری. در هر حال این صفحات باید آن را روشن سازد».

۷. مکالمه‌ها را به حداقل برسانید
اگر فکر می‌کنید مجبورید داستان خود را با مکالمه آغاز کنید، بدانید که در حال هدایت خوانندگان خود به گردابی هستید که می‌تواند آنها را از شما بگیرد. راه‌حل‌اش این است که با گذشت یک خط از مکالمه و پیش از ادامه‌ی آن، به زمینه‌ی اصلی خود برگردید و اطلاعات تکمیلی در مورد آن بدهید. تجربه نشان داده دنبال کردن مکالمه‌های طولانی در ابتدای داستان همیشه سخت است.

۸. از نوشته‌های موفق یاد بگیرید
زمانی که خواستید برای شروع داستانِ خود اقدام کنید، تعدادی از داستان‌های کوتاه موفق را تهیه کنید. فقط جمله‌ی اول هر داستان را بخوانید. مانند سایر جنبه‌های نوشتن، شروع هر داستان‌ ساختار هنری متمایز و مخصوص به خود را دارد. خواندن شاهکارهای دیگران راهی است تا شما یاد بگیرید چگونه داستان خود را شروع کنید. (البته اگر نتوانید ادامه‌ی داستان خود را به جذابیت و خارق‌العاده بودن شروعِ خود بنویسید، باعث یأس خواننده خواهید شد).



۹. اگر شک داشتید، چند گزینه‌ی دیگر را هم امتحان کنید

معمولا به نویسندگان توصیه می‌شود چند عنوان برای نوشته‌ی خود انتخاب کنند و از دوستان و خانواده نظر بخواهند که کدام بهتر است. این کار را برای جمله‌ی شروع نیز امتحان کنید. تا وقتی که انتخاب‌های دیگر را بررسی نکنید، نمی‌توانید بفهمید که شروع شما از این بهتر می‌شود یا خیر.

۱۰. وقتی که به پایان داستان رسیدید، دوباره شروع آن را بخوانید
گاهی اوقات داستان در طول روند نوشتن چنان تغییر می‌کند که با شروع خود (هر چند هم عالی باشد) پیوستگی کافی را نخواهد داشت. تنها راه شما این است که مانند عنوان که پس از پایان داستان دوباره بازنگری می‌شود، شروع خود را نیز دوباره مورد بازنگری قرار دهید. البته این به آن معنا نیست که شروع خود را به طور کل به دور بیندازد. می‌توانید آن را نگه دارید شاید برای پروژه‌های بعدی به کارتان آمد.

یک شروع خوب نمی‌تواند داستانی که در سایر بخش‌ها ضعف دارد را نجات بدهد. همچنین شما نمی‌توانید داستان‌تان را صرفا به خاطر یک شروع خوب به چاپ برسانید. اما در محیط ادبی یعنی جایی که مجله‌ها و انتشارات تعداد کثیری نوشته دریافت می‌کنند، یک شروع متمایز کمک می‌کند تا نوشته‌ی شما بهتر خود را معرفی کند. یک شروع متمایز شاید بتواند نماینده‌ای از کل داستان‌تان باشد. زمانی که سردبیر نوشته‌ی شما را می‌خواند، شاید حتی به جای عنوان، شروع‌ داستان‌تان به یادش بماند. مثلا «ماجرا از جایی شروع شد که ساعت‌ها با نواختن ۱۳ ضربه، ساعت یک را اعلام می‌کردند» (۱۹۸۴ نوشته‌‌ی جرج اورول). حتی وقتی که بقیه‌ی داستان از ذهن سردبیر یا خواننده محو شود، شروع خوب می‌تواند با میخی به دیوار حافظه‌اش بچسبد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۰۵:۱۵ توسط:leiasabzavari موضوع: نظرات (0)

۱۰ ترفند برای شروعی جذاب و مهیج در داستان‌ نویسی

برای داستان کودکانه نوشتن جمله‌ای که در حال خواندن آن هستید، این توانایی بالقوه را دارد تا نشانه‌ای پایدار از خود در فهم فرهنگی ما به‌جا بگذارد و تمدن را متحول کند. خب، شاید کمی اغراق کرده باشیم. ولی کدام نویسنده در مورد روشی عالی برای شروع یک داستان رویاپردازی نمی‌کند. شروعی که به شکل نمادین در خاطرِ خوانندگان باقی بماند، مانند «مرا اسماعیل بنامید» از رمان وال سفید ملویل، یا جمله‌ای به ماندگاریِ «در آغاز خداوند بهشت و زمین را خلق کرد…» از سفر پیدایش. در نویسندگی هم مانند همه قرارهای تجاری واکنش اولیه مهم است و فرصت دومی در کار نخواهد بود.


 


این مقاله به قلم «جیکوب ام اپل» نوشته شده است. او پزشک، وکیل و پای‌بند به اخلاق‌ِ زیستی است که در نیویورک زندگی می‌کند. از او بیش از ۲۰۰ داستان کوتاه به چاپ رسیده است و جوایز متعددی از جمله جایزه‌ی منتقدین بوستون و جایزه‌ی دانا و … را برده است.

متأسفانه در کارگاه‌های نویسندگی به اولین جملات توجه درخوری نمی‌شود. بیشترِ اهل قلم دوست دارند در جمله یا پاراگراف ابتدایی، ظرافت‌های شخصیت‌سازی یا طرح کلی را نشان بدهند. برخی نیز علاقه به ارائه‌ی یک درس آموزنده در ابتدای داستان دارند. در این میان بیشتر عوامل و سردبیران اگر در جملات ابتدایی تحت تأثیر قرار نگیرند، ادامه‌ی مطلب را نخواهند خواند. از وقتی که فهمیدم آخرین دستورالعمل در دوره‌ی ابتدایی می‌گوید که شروع داستان باید با یک «قلاب» خواننده را به دام بیندارد، من نیز یک جلسه‌ی کامل از کلاس نویسندگی خود را به خط‌های آغازین اختصاص می‌دهم. من به این باور رسیده‌ام که تقدیرِ بیشتر داستان‌ها در پاراگراف‌ ابتدایی رقم می‌خورد و بذرِ موفقیت یا شکست آن‌ها از همان جمله‌ی اول کاشته می‌شود.

به هر جمله‌ی ابتدایی که می‌نویسید به عنوان سنگریزه‌ای نگاه کنید که از سراشیبیِ کوه به پایین می‌لغزد. با افزایش نیرو، شاید سنگ بزرگی در این میان به پایین سرازیر شود و جاده‌ را ببندد. کل نوشته‌ی شما شبیه به این جاده است. جملات ابتدایی مسیر شما تا حد زیادی می‌تواند کیفیت کل مسیر را نشان بدهد. فراموش نکنید کل داستان یا رمان مانند بهمنی که به پایین سرازیر می‌شود، از همان ثانیه‌های ابتدایی‌اش تعریف می‌شود. برای نوشتن داستانی جذاب، باید آن را در مسیر درستی قرار دهید. در این‌جا به ۱۰ روش برای قرار دادن داستان در مسیر درست اشاره می‌کنیم.

 

 


۱. یک حرکت آنی ایجاد کنید

قانونی اساسیِ اول در مورد خط‌های آغازین این است که آنها باید عناصر منحصربه‌فردی که داستان‌تان را می‌سازد، در بر بگیرند. خط‌های ابتدایی باید یک صدای مشخص، یک نقطه نظر، یک طرح ابتدایی و اشاراتی به شخصیت‌پردازی‌ها داشته باشند. در پایان پاراگراف اول ما باید بتوانیم فضا و کشمکش‌ها را بشناسیم. مگر این‌که دلیل خاصی وجود داشته باشد که به واسطه‌ی آن این اطلاعات را دریغ کنیم.

برطرف ساختن این نیازها نباید منجر به سنگین شدن یا ایجاد پیچیدگی در جملات ابتدایی شود. به عنوان مثال به جمله‌ی ابتدایی فلانری اکانر در کتاب «آدم خوب کم پیدا می‌شود» اشاره می‌کنیم: «مادربزرگ هرگز نمی‌خواست به فلوریدا برود». در این‌جا یک صدای مشخص داریم، چیزی غیرصمیمی یا حتی کنایه‌آمیز که اشاره‌ای به مادربزرگ است که لحنی قطعی دارد. ما یک طرح کلی را می‌توانیم ببینیم که همان امتناع از سفرکردن است. و شخصیت‌سازی را نیز در آن می‌توانیم حس کنیم که یک زنِ سالخورده‌ی لجوج یا مصمم است. اگرچه نمی‌توانیم محیط را به طور دقیق تجسم کنیم، ولی به نسبت در ۶ کلمه اطلاعات زیادی به دست آورده‌ایم. این آغاز به ما جهت می‌دهد و این را مدیون حرکت و پویایی‌اش است.

بلافاصله ما با تعدادی سؤالِ بالقوه مواجه می‌شویم. سؤالاتی مانند: چرا مادربزرگ نمی‌خواست به فلوریدا برود؟ به‌جای فلوریدا به کجا می‌خواست برود؟ همراه چه کسی قرار بود به فلوریدا برود؟ شروع موفق، تعدادی سؤال (نه تعداد نامحدودی از سؤالات) ایجاد می‌کند. به عبارتی آن حرکت آنی را به وجود می‌آورد.

۲. در مقابل اشتیاق‌تان برای زود شروع کردن مقاومت کنید

شما نباید وسوسه شوید تا در داستان خود یک‌سره سرِ اصلِ مطلب بروید. مثل شخصیتی که بیدار می‌شود تا این بیدار شدن، شروع مواجهه با روز سرنوشت‌ساز و چالش‌برانگیزش باشد. البته اگر شما قرار باشد دوباره «زیبای خفته» را بنویسید، این شروع اشکالی نخواهد داشت. چون بیدار شدن در ابتدای آن چندان چالش‌برانگیز یا سرنوشت‌ساز نخواهد بود. مهم‌ترین دلیلی که ما داستان را به این شکل می‌نویسیم، این است که ما در تلاشیم تا داستان را به روش خود پیش ببریم. در حالی که باید اجازه بدهیم آن حرکتِ آنی خودبه‌خود توسعه پیدا کند. خیلی بهتر است در این مواقع، فقط با لحظه‌ی اول چالش اصلی داستان شروع کنیم. مثلا اگر بیدار شدن شخصیت اصلی برای حفظ روند داستان یا ایجاد جذابیتی بزرگ ضروری بود، این بیدار شدن باید به شکل ماجرایی از گذشته یا فلش‌بکی که در آینده می‌بینیم، نشان داده شود.

۳. یادتان باشد قلاب‌های کوچک بیشتر از قلاب‌های بزرگ ماهی صید می‌کنند
بعضی نویسندگان تصور می‌کنند هرچه شروع خارق‌العاده و بی‌نظیرتر باشد، شانس بیشتری برای صید خوانندگان دارند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که اگر این قلاب بزرگ در ادامه با داستانی به همین اندازه جذاب همراه نشود، خواننده را مأیوس خواهد کرد. اگر شروع شما با دراماتیک‌ترین و بحرانی‌ترین قسمت داستان‌تان باشد، در ادامه پایین آمدن جذابیت‌اش اتفاقی اجتناب نا‌پذیر خواهد بود. همچنین اگر شروع شما به طرز شگفت‌آوری عجیب یا مغالطه‌آمیز باشد هم در ادامه شانس چندانی برای ادامه‌ی داستان در همین حد از شگفتی نخواهید داشت. همان‌طوری که دوستِ ماهی‌گیر من می‌گوید باید کوچکترین قلاب ممکن را به کار ببرید تا ماهی را به دام بیندازید، وقتی که موفق شدید باید آن را با تمام سرعت در جهت مخالف بکشید.

۴. از کل به جزء بیایید
در سینمای مدرن، معمولا فیلم‌ها با نمای بسته‌ای از یک چیز شروع می‌شوند و رفته‌رفته این تصویر دورتر می‌آید تا تأثیر آن را روشن سازد. این تکنیک برای نوشتن به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر خوانندگان ترجیح می‌دهند که در متن داستان فرود بیایند و کم‌کم بر روی آن تمرکز کنند. شما نیز داستان خود را با این روند آغاز کنید.

۵. همگام با خواننده‌ی خود پیش بروید
یکی از ساده‌ترین تله‌ها این است که نوشته‌ی خود را همراه با به وجود آوردن نوعی سردرگمی برای خواننده شروع کنید. سپس با ارائه‌ی اطلاعات بعدی در ادامه‌ی داستان این ترفند خود را کامل کنید. البته مشکل در این‌جا، آن دسته از خوانندگانی هستند که با سردرگمی در ابتدا، تا انتهای داستان در این حس باقی می‌مانند. این به آن معنی نیست که جملات ابتدایی شما هرگز نباید نیاز به اطلاعات بعدی داشته باشد. بلکه نکته‌ی مهم این است که شروع داستانِ شما چه با اطلاعات بعدی که خواننده به دست می‌آورد یا حتی بدون آن هم، برایش بامعنا باشد.

 

 


۶. با یک معمای کوچک آغاز کنید

اگر شما نمی‌خواهید در اول داستان از ایجاد حس سردرگمی استفاده کنید، طرحِ یک معما برای خوانندگان می‌تواند بسیار مؤثر باشد. مخصوصا اگر این معما برای راویِ داستان هم وجود داشته باشد. این کار می‌تواند فورا راوی و خواننده را شریک جرم کند. یک سؤال بی پاسخ می‌تواند حتی کل داستان را نیز در بر بگیرد. مثل وقتی که دیوید کاپرفیلد رمان چارلز دیکنز می‌پرسد: «نمی‌دانم من قهرمان زندگی خود خواهم بود یا دیگری. در هر حال این صفحات باید آن را روشن سازد».

۷. مکالمه‌ها را به حداقل برسانید
اگر فکر می‌کنید مجبورید داستان خود را با مکالمه آغاز کنید، بدانید که در حال هدایت خوانندگان خود به گردابی هستید که می‌تواند آنها را از شما بگیرد. راه‌حل‌اش این است که با گذشت یک خط از مکالمه و پیش از ادامه‌ی آن، به زمینه‌ی اصلی خود برگردید و اطلاعات تکمیلی در مورد آن بدهید. تجربه نشان داده دنبال کردن مکالمه‌های طولانی در ابتدای داستان همیشه سخت است.

۸. از نوشته‌های موفق یاد بگیرید
زمانی که خواستید برای شروع داستانِ خود اقدام کنید، تعدادی از داستان‌های کوتاه موفق را تهیه کنید. فقط جمله‌ی اول هر داستان را بخوانید. مانند سایر جنبه‌های نوشتن، شروع هر داستان‌ ساختار هنری متمایز و مخصوص به خود را دارد. خواندن شاهکارهای دیگران راهی است تا شما یاد بگیرید چگونه داستان خود را شروع کنید. (البته اگر نتوانید ادامه‌ی داستان خود را به جذابیت و خارق‌العاده بودن شروعِ خود بنویسید، باعث یأس خواننده خواهید شد).



۹. اگر شک داشتید، چند گزینه‌ی دیگر را هم امتحان کنید

معمولا به نویسندگان توصیه می‌شود چند عنوان برای نوشته‌ی خود انتخاب کنند و از دوستان و خانواده نظر بخواهند که کدام بهتر است. این کار را برای جمله‌ی شروع نیز امتحان کنید. تا وقتی که انتخاب‌های دیگر را بررسی نکنید، نمی‌توانید بفهمید که شروع شما از این بهتر می‌شود یا خیر.

۱۰. وقتی که به پایان داستان رسیدید، دوباره شروع آن را بخوانید
گاهی اوقات داستان در طول روند نوشتن چنان تغییر می‌کند که با شروع خود (هر چند هم عالی باشد) پیوستگی کافی را نخواهد داشت. تنها راه شما این است که مانند عنوان که پس از پایان داستان دوباره بازنگری می‌شود، شروع خود را نیز دوباره مورد بازنگری قرار دهید. البته این به آن معنا نیست که شروع خود را به طور کل به دور بیندازد. می‌توانید آن را نگه دارید شاید برای پروژه‌های بعدی به کارتان آمد.

یک شروع خوب نمی‌تواند داستانی که در سایر بخش‌ها ضعف دارد را نجات بدهد. همچنین شما نمی‌توانید داستان‌تان را صرفا به خاطر یک شروع خوب به چاپ برسانید. اما در محیط ادبی یعنی جایی که مجله‌ها و انتشارات تعداد کثیری نوشته دریافت می‌کنند، یک شروع متمایز کمک می‌کند تا نوشته‌ی شما بهتر خود را معرفی کند. یک شروع متمایز شاید بتواند نماینده‌ای از کل داستان‌تان باشد. زمانی که سردبیر نوشته‌ی شما را می‌خواند، شاید حتی به جای عنوان، شروع‌ داستان‌تان به یادش بماند. مثلا «ماجرا از جایی شروع شد که ساعت‌ها با نواختن ۱۳ ضربه، ساعت یک را اعلام می‌کردند» (۱۹۸۴ نوشته‌‌ی جرج اورول). حتی وقتی که بقیه‌ی داستان از ذهن سردبیر یا خواننده محو شود، شروع خوب می‌تواند با میخی به دیوار حافظه‌اش بچسبد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۰۴:۳۳ توسط:leiasabzavari موضوع: نظرات (0)